Tammer Brands
Keskellä Suomen kasvukeskusta rajatonta kasvuvaraa: Tammer Brandsin menestystarina MOREssa
Hämeenlinnan Industrial Park MORE on noussut Suomen logistisesti loogisimmaksi yritysalueeksi, sillä se sijaitsee keskellä Suomen kasvukeskusta. Tammer Brands, kuluttajatuotteiden johtava brändiammattilainen, on laajentanut logistiikkakeskustaan MOREssa jo kahteen otteeseen. Perheyhtiö tietää, miksi sijainnilla on väliä.
Kasvua, investointeja ja kansainvälistymistä, kaikki tämä on mahdollista Industrial Park MOREssa, keskellä Suomen kasvukeskusta. Tammer Brands on erinomainen esimerkki siitä, mitä MORE voi tarjota pitkän linjan yritykselle, joka etsii kestävää ja skaalautuvaa sijaintia logistiikkatoiminnoilleen.
Vuonna 1954 perustettu Tammer Brands on kuluttajatuotteisiin erikoistunut perheyritys, jonka liikevaihto on lähes 100 miljoonaa euroa. Yhä merkittävämpi osa liiketoiminnasta suuntautuu kansainvälisille markkinoille. Yrityksen tuotevalikoima kattaa yli 50 kaupallista brändiä ja yli 20 000 tuotetta aina kausihiteistä ajattomiin kodintuotteisiin. Tunnetuimpia omia tuotemerkkejä ovat muun muassa Mustang, Maku Kitchen Life, Rento, Nord Clean, Atom ja Tarmo.
Yhden logistiikkakeskuksen strategia kannattaa – laajentunut jo kahdesti
Tammer Brandsin historia Industrial Park MOREssa ulottuu vuoteen 2005, jolloin yritys avasi logistiikkakeskuksensa Hämeenlinnan Moreeniin. Kasvun myötä ensimmäinen 10 000 neliömetrin laajennus rakennettiin jo vuonna 2010. Kolmas vaihe valmistui kesällä 2020, ja sen myötä tilat laajenivat nykyiseen 48 000 neliömetrin mittaansa.
Viimeisin investointi vastasi erityisesti kansainvälisen kysynnän ja tunnetuimpien brändien myynnin kasvuun.
MOREssa kasvulle ei ole kattoa
Pääkaupunkiseudun yritysalueet, kuten Vantaa, ovat jo pitkään kärsineet yhdestä kriittisestä ongelmasta: tilan puutteesta. Monilla kasvuhaluisilla yrityksillä ei yksinkertaisesti ole mahdollisuutta laajentaa toimintaansa ilman kompromisseja. Tammer Brandsin esimerkki osoittaa, että Hämeenlinnan MORE tarjoaa tähän konkreettisen vastauksen.
Yritys on pystynyt investoimaan ja laajentamaan logistiikkakeskustaan kahdesti reilun 15 vuoden aikana. Tilan saatavuus, valmis infrastruktuuri ja kustannustehokkuus ovat mahdollistaneet jatkuvan kasvun. Siinä missä Vantaalla törmätään seinään, MOREssa katto tulee vastaan vasta, kun yritys itse niin päättää.
MOREn vetovoima perustuu sijaintiin ja saatavuuteen
Päätös Tammer Brandsin sijoittumisesta Hämeenlinnaan perustui aikoinaan kahteen keskeiseen tekijään: erinomaiseen sijaintiin ja sujuvaan työvoiman saatavuuteen.
”Industrial Park MORE on sijainniltaan suurten kaupunkien solmukohdassa ja Helsinkiin, Tampereelle ja Turkuun on lyhyt matka. Yhteydet niin itä- ja länsisuunnassa kuin pohjoiseen ja etelään toimivat hyvin ja Turun, Vuosaaren kuin Vaasan satamiin on loistavat logistiset yhteydet. Lisäksi työvoiman saatavuus on alueella huomattavasti helpompaa kuin Kehä III:n sisäpuolella”, Tammer Brandsin toimitusjohtaja Zachary Mäenpää kertoo.

Yhteistyö ja alueen kehitys tukevat yritysten kasvua
Yhteistyö Hämeenlinnan kaupungin elinkeinoyhtiö Linnan Kehityksen kanssa on ollut keskeisessä roolissa yrityksen MORE-taipaleella.
”Alusta alkaen yhteistyö on ollut sujuvaa Linnan Kehityksen kanssa ja alue on ylittänyt odotuksemme. Alueen toimijoita kuunnellaan herkällä korvalla ja pieniinkin asioihin on haettu yhdessä ratkaisua. Alueella rakenteilla oleva eritasoliittymä on hyvä esimerkki, miten yrityksille ja alueen kehittymiselle oleellisia hankkeita viedään yhdessä eteenpäin”, Mäenpää tiivistää.
Tammer Brandsin tarina osoittaa, että kun kasvu, kansainvälistyminen ja logistiikan tehokkuus kohtaavat, oikealla sijainnilla on ratkaiseva merkitys, ja MORE on osoittanut toimivansa siinä roolissa vahvasti vuodesta toiseen.